Get Adobe Flash player
92-516 Łódź,
ul. Puszkina 80

Telefony:

42 677 0430 > 11:00-19:00,
692 202 904 > 10:00-19:00,
504 605 360 > 10:00-19:00

e-mail: INFO@ZTR-TUNING.PL
  • 398849odsłon razem:
  • 27odsłon dzisiaj:
  • 17gości dzisiaj:
  • 267w tym miesiacu:
  • 1online:
  • 06/04/2012licznik od:

Co to jest i jak działa filtr cząstek stałych DPF/FAP ?

Ekologia oraz idące z nią normy ograniczenia emisji szkodliwych gazów do atmosfery wymusiły na producentach samochodów stosowanie specjalistycznych rozwiązań filtrujących. W tym celu, od właściwie 2000 roku, w samochodach z silnikiem diesla stosuje się filtry cząstek stałych mające na celu ograniczenie emisji cząstek stałych do atmosfery.
Cząstki stałe są efektem ubocznym niecałkowitego spalania oleju napędowego w silniku. Składają się w większości z węgla oraz węglowodorów. Ich średnica równa się kilku dziesiątym mikrometra.

Wprowadzenie filtrów cząstek stałych, poza obniżeniem emisji szkodliwych gazów, pozwoliło wyeliminować czarne dymienie charakterystyczne dla silników diesla. Jednak okazało się kompletnie nietrafionym rozwiązaniem dla osób eksploatujących swoje samochody głównie w terenie miejskim.

Filtr cząstek stałych jest uważany aktualnie za najskuteczniejszą poza silnikową metodę ograniczania emisji cząstek stałych w silnikach o zapłonie samoczynnym (dieslach). Jest montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych w połączeniu z katalizatorami tworząc z nimi układ oczyszczania spalin.

Budowa filtra cząstek stałych DPF, FAP

Filtry cząstek stałych mają przekrój okrągły. Wynika to z potrzeby równomiernego rozłożenia pochłanianych cząstek stałych. Jako materiał filtrujący stosuje się ceramikę kordierytową – węglan krzemu o porowatej strukturze,  związki tytanu z aluminium, metale o porowatej piankowej strukturze. Struktura filtra oparta jest na odpowiednio zagęszczonych kanałach o przekroju kwadratowym naprzemiennie zaślepionych przez które przepływają spaliny a cząstki stałe osadzają się na porowatych ściankach. W niektórych filtrach stosuje się warstwy katalityczne pokrywające ścianki kanalików w postaci tlenków metali lub platyny w celu obniżenia temperatury koniecznej do regeneracji. Zawartość platyny oraz innych metali szlachetnych uzasadnia wysoką cenę nowego filtra.

Podział systemów filtrów cząstek stałych:

– system mokry, system filtracji z dodatkiem do paliwa (np. Peugeot/Citroen oraz niektóre Volkswageny)
– system suchy, system filtracji bez dodatku do paliwa (większość samochodów)

Rodzaje regeneracji filtra cząstek stałych:

Regeneracja pasywna polega na tym, że następuję częściowe samoistne wypalanie zgromadzonych cząstek stałych bez zastosowania jakichkolwiek środków zmierzających do celowego podwyższenia temperatury spalin. Jest możliwa w ściśle określonych warunkach eksploatacji samochodu np. podczas jazdy autostradą przez dłuższy czas (duże obciążenie silnika). Temperatura spalin musi przekroczyć 350 °C.

Regeneracja aktywna polega na celowym zwiększeniu temperatury spalin poprzez zmianę parametrów pracy silnika (zastosowanie powtrysku w suwie wylotu, opóźnienie wtrysku paliwa, zmianę pracy turbosprężarki, zmianę stopnia recyrkulacji spalin). Realizowana jest  w przypadku niewystarczającej skuteczności regeneracji pasywnej. Ten proces trwa od 5 do 10 minut. Temperatura spalin musi przekroczyć 600 °C. W sytuacji eksploatacji samochodu w terenie miejskim istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że regeneracja aktywna zostanie przerwana przez wyłączenie silnika. Nie ukończone regeneracje prowadzą do bardzo szybkiego zatkania filtra.

Regeneracja wymuszona jest rozwiązaniem ostatecznym oferowanym przez autoryzowany serwis. Najczęściej wynika z kilku negatywnie ukończonych regeneracji aktywnych i tym samym wysokiego poziomu zatkania filtra. Użytkownik jest informowany o potrzebie zastosowania regeneracji wymuszonej poprzez komunikat na liczniku w postaci lampki odpowiedzialnej za filtr cząstek stałych oraz lampki informującej o uszkodzeniu w silniku. Skuteczne zregenerowanie filtra jest możliwe do 70 % jego zatkania. Powyżej tej wartości istnieje tylko możliwość wymiany filtra na nowy.

Skutkiem ubocznym każdej regeneracji/wypalania filtra cząstek stałych jest odkładanie się popiołów. Popioły te nie mogą zostać usunięte z filtra w procesie regeneracji powodując powolne i nieodwracalne zatkanie się filtra oraz wzrost oporu przepływu spalin !!!

Źródłem popiołów są katalityczne dodatki do paliwa oraz spalanie oleju silnikowego, który wypłukiwany jest z silnika wraz z dodatkową porcją wtryskiwanego paliwa podczas procesu wypalania.
Zwiększenie oporów przepływu spalin przez filtr negatywnie wpływa na pracę silnika ograniczając jego moc oraz powoduje zwiększenie zużycia paliwa, gdyż silnik musi wykonać większą pracę, aby „wypchać” spaliny z układu wydechowego.

Systemy DPF, FAP są nowatorskim rozwiązaniem oczyszczania spalin z cząstek stałych. Producenci wychodząc z błędnych założeń stworzyli system, który w eksploatacji poza miejskiej spełnia swoje zadanie, natomiast w eksploatacji większości miejskiej jest przyczyną wielu problemów.
O istnieniu filtra cząstek stałych kierowca pojazdu dowiaduje się zazwyczaj w chwili, gdy na desce rozdzielczej pojazdu zaświeci się kontrolka filtra FAP DPF. Równocześnie spada moc silnika i zwiększa się zużycie paliwa.

Bardzo często efektem ubocznym złego wypalania FAP-a jest zjawisko przybywania oleju. Jest to groźna sytuacja polegająca na absorbowaniu niespalonej dodatkowej porcji paliwa przez olej silnikowy, przez co traci on swoje właściwości smarujące, co z kolei doprowadzić może nawet do zatarcia silnika oraz uszkodzenia turbosprężarki.

Awaria filtra cząstek stałych DPF FAP często jest dosyć kłopotliwa dla użytkownika. Wynika w większości przypadków ze sposobu eksploatacji samochodu . W samochodach które jeżdżą na krótkich odcinkach ta regeneracja nie jest wystarczająca i uszkadza się filtr. W samochodach z większym przebiegiem filtr traci swoją sprawność Wymiana na nowy który jest niejednokrotnie bardzo drogi tylko na jakiś czas rozwiąże problem. Usterka powróci bardzo szybko.

W celu uniknięcia wszystkich opisanych problemów, a także zapewnienia długoterminowej bezawaryjnej eksploatacji Waszych samochodów, powstała usługa oferowana przez naszą firmę.
Proponujemy Państwu wykonanie diagnostyki filtra cząstek stałych, regeneracji wymuszonej jeżeli jeszcze jest możliwa lub wyłączenia oraz całkowite usunięcie filtra cząstek stałych DPF /FAP.
Przed wyłączeniem procedury obsługi filtra DPF/FAP ze sterownika silnika, należy udrożnić układ wydechowy, poprzez wycięcie lub udrożnienie mechaniczne. Dzięki zapleczu mechanicznemu wycinamy filtry DPF tak, aby wszystko wyglądało jak w oryginale, czyli przed zabiegiem!
Po mechanicznym zabiegu, modyfikujemy oprogramowanie pojazdu tak, aby sterownik (ECU) nie obsługiwał filtra cząstek stałych. Usuwamy filtry profesjonalnie, auto po modyfikacji zachowuje się tak, jakby zostało wyprodukowane bez filtra.

Po usunięciu filtra samochody dalej spełniają normy spalin obowiązujące w Polsce, ich poziom zanieczyszczeń jest 5 razy mniejszy niż dozwolony. Dla samochodów, które mają zamiar podróżować do krajów gdzie wymagana jest norma Euro 5, jest możliwość wstawienia dodatkowego katalizatora.

RAZ NA ZAWSZE POZBĘDZIESZ SIĘ PROBLEMU I KOSZTOWNYCH NAPRAW !!!

Nasz nowy projekt,
szczegóły niebawem ;-]

Celica ZTR DRAG FWD TURBO 2GR-FE 1000HP