Nadsterowność i podsterowność są dwoma, często niezrozumiałymi, pojęciami dotyczącymi zachowania się samochodu. Poniższy opis wyjaśnia te pojęcia.
NADSTEROWNOŚĆ
Nadsterowność występuje gdy tylne koła zakreślają łuk o większym promieniu niż koła przednie lub zamierzona linia skrętu. Uślizg kół tylnych jest większy niż przednich.
Przypadek taki może wystąpić na skutek zbyt mocnego skrętu i należy zmniejszyć skręt kierownicy (czasem wręcz skręcić koła w przeciwną stronę) aby tył pojazdu wrócił na właściwy tor jazdy.
PODSTEROWNOŚĆ
Podsterowność występuje gdy koła przednie zakreślają łuk większy niż tylne. Występuje „wypychanie” samochodu z zakrętu. Dodanie „gazu” jedynie pogłębia to zjawisko gdyż następuje dociążenie tylnej osi kosztem nacisku na przednie koła i utrata kierowalności. Zjawisku temu można przeciwdziałać poprzez lekkie pulsacyjne zwalnianie i naciskanie pedału gazu dla dociążenia przedniej osi i odzyskania kierowalności.
Większość samochodów konstruowana jest jako lekko podsterowne. Jeśli kierowca poczuje się niepewnie i odruchowo zmniejszy nacisk na pedał gazu, spowoduje zacieśnienie łuku, po jakim porusza się przód pojazdu; jest to relatywnie bezpieczniejsze i bardziej przewidywalne rozwiązanie.
Podczas wejścia w zakręt zawieszenie po zewnętrznej stronie ulega ściśnięciu (dobicie zawieszenia) a zawieszenie po wewnętrznej stronie ulega rozciągnięciu (odbicie zawieszenia).
Wskazówki do tuningu
Jeżeli na wyjściu z zakrętu w jeździe po torze owalnym tył pojazdu zarzuca, należy zwiększyć trochę siłę tłumienia na odbiciu po wewnętrznej stronie z przodu pojazdu. Przednie wewnętrzne zawieszenie oddziałowuje na tor jazdy głównie na wyjściu z zakrętu; dodanie siły tłumienia na odbiciu zmniejszy tendencję do zacieśniania łuku na wyjściu.
W sytuacji, gdy następuje uślizg przodu na wejściu w zakręt, należy zwiększyć lekko tłumienie na odbiciu po wewnętrznej stronie tyłu pojazdu.
Zwiększenie tłumienia na odbiciu równo po obu stronach z przodu spowoduje lekkie zacieśnienie zakrętu.
Zwiększenie tłumienia na odbiciu równo po obu stronach z tyłu pojazdu spowoduje lekką podsterowność.
Należy podkreślić, iż amortyzatory nie zmienią stopnia dociążenia lub odciążenia kół podczas skręcania a jedynie wpłyną na czas w jakim transfer obciążenia następuje.
Zmiany siły tłumienia należy w takich przypadkach dokonywać ostrożnie, w minimalnej wielkości jaka powoduje zmianę niepożądanej charakterystyki. Zbyt wielkie zmiany mogą spowodować problemy z prowadzeniem pojazdu i doprowadzić do sytuacji niebezpiecznych.